In general, asa-i, soferii de BMW sfideaza codul rutier. Pentru ca pot si pentru ca "vrea" ei. Dar e valabil si pentru taximetristi, pe orice masina ar fi ei. Si pentru tiristi, avand avantajul unei masini mari, inalte si cu niste tone. Sincer, cand vezi ca ala mare vrea ceva, tu te cam caci pe tine si il cam lasi. E ca la scoala primara, cand ala de-a patra ravneste la senvisul celui din clasa intai. I-l ia fara prea multe menajamente.
Am avut de-a face cu tot felul de soferi de cand conduc (10 ani anul asta). Soferi de masini tari, care aproape se lipesc de tine si te forteaza sa te dai la o parte, kamikaze cu "tichete" care dau blana pe european doar ca sa-ti arate ca [whatever]
Ca sofer de Logan, ma consider destul de disciplinat. Semnalizez cand intru in intersectii, la intrare si iesire din giratoriu, cand schimb banda (fie ca trec de pe banda 1 pe banda 2 sau invers), nu dau flash-uri pe european daca ala din fata mea merge mai incet (neavand autostrazi in Moldova, ne multumim si noi cu drumul european). Am vazut acum cativa ani cum se procedeaza pe autostrada in Austria: folosesti semnalizarea. Esti in spatele unuia care, din punctul tau de vedere, merge ca melcul, ii dai semnalizare stanga, ala vede si se muta ca sa poti trece tu. Mi-a placut, e elegant si mai putin agresiv decat flash-urile (mai ales pe timp de noapte).
In localitati si in afara localitatilor pastrez viteza legala. In general, merg cu 5-7 km/h mai mult decat ce zice pe panou, si pana acum a fost OK. Evident, s-a intamplat sa mai scap piciorul pe acceleratie. Cred ca sunt putini cei care nu au facut asta si nu s-au ars.
In 10 ani am luat 3 amenzi pentru viteza. Prima a fost in 2006, pentru 65km/h in localitate. A doua a fost in 2008, in Bulgaria, cica aveam 66 in zona de 60. Fiind in Bulgaria, inclin sa cred ca nu a fost chiar pe bune. A treia a fost anul trecut, pe european. 75 in zona de 60, unde cam toata lumea merge cu 80-90. M-au oprit pe mine si pe inca un nene. Dupa asta, in zona aia, n-am mai depasit viteza, pentru ca nu stii de unde sare "nino-nino".
Incerc intotdeauna sa pastrez o distanta sigura fata de cel din fata mea, fie in deplasare, fie cand stationez. Problema e ca nu fac la fel si cei din spatele meu, motiv pentru care iarna trecuta am avut masina in service, pentru ca doamna care oprise in spatele meu la semafor era cam aproape, si cand pustanul cu A4 n-a mai putut opri in timp util si a pocnit-o, doamna si-a infipt Mercedes-ul A Klasse in fundul Loganului. Aventuri...
Nu ma bag in depasiri daca nu sunt sigur ca reusesc sa le duc la capat in siguranta. Aproape ca am facut o prostie odata, prin 2008, prin Bulgaria, cand nu cunosteam masina foarte bine, si i-am cam bagat in boale pe cei din masina. Am inceput sa depasesc un tir, oarecum in panta, si de pe sensul opus venea o basculanta, ceva. Masina incarcata, numar limitat de CP, nu prea a mers. Bine ca am avut timp sa ma repliez. De atunci m-am invatat bine, stiu cat poate duce masina si unde e OK sa ma bag. Altfel, prefer sa stau pe banda mea si sa-i las pe cei mai in putere sa treaca.
De obicei, pe european, sunt atent si la cei care vin din spate. Cand sunt pe banda 2 si mi se pare ca e unul mai zmeu si vine cam tare, semnalizez frumos dreapta, ma retrag pe banda 1 si il las sa treaca, inainte de a-mi da el flash-uri. Plus ca, in general, merg pe banda 1, mai putin pe sectoarele de drum unde stiu ca exista riscul sa iti apara brusc in fata vreo caruta sau vreun tolomac, pe picioare sau cu masina.
Acum vreo 4 ani, mergeam spre Roman cu un amic. Trecuseram de Miclauseni, eram aproape de intrarea in judetul Neamt, noi pe banda 2, cu 100 si ceva la ora, cand, de pe un drum adiacent, a tasnit o caruta de-a curmezisul drumului european. Am avut o strafulgerare in care m-am vazut mulat pe cosul carutei. Din fericire, amicul a avut prezenta de spirit si nitica bafta, si dupa un pic de tango pe strada si o trecere aproape razanta pe langa un cap de pod, a oprit pe acostament. Evident ca idiotul de carutas era deja departe, dand bice disperat calului. Am stat vreo 10 minute sa ne revenim.
Nu vreau sa pozez in virtuosul lui peste. Le am si eu pe ale mele. Sunt momente in care fac greseli, sau sar peste anumite reguli, dar macar incerc sa o fac fara sa deranjez, fara sa-i pun pe ceilalti in pericol. Suntem cu totii oameni si suntem predispusi la greseli, unele cu voie, altele fara.
Acum, ce sa zic, in sufletul meu sunt beemvist. Sper sa-mi permit o asemenea masina la un moment dat, si sa fiu in stare sa o stapanesc. Am avut ocazia sa conduc, in ordine, Dacia 1310 (masina pe care am facut scoala si fosta masina a tatalui meu), Toyota Corolla, Isuzu Trooper, Volkswagen Caravelle, Renault 5, Renault Megane, Seat Ibiza, Toyota Avensis, Logan 1.5DCI si acum Loganul curent, pe benzina. Cu toate m-am comportat responsabil si cu prudenta. Atunci cand n-am facut-o, mi-am luat-o (am reusit sa bag Isuzu-ul in sant, din fericire fara leziuni pentru mine si fara daune majore pentru el). Dar am invatat din asta sa respect masina si puterea motorului. Sa invat ce poate si ce nu. Sa imi invat si eu limitele, in simbioza cu masina pe care o conduc. Cel mai tare m-a intimidat VW-ul. E inalt, mi se parea ca nu-l pot controla.
In concluzie, incerc sa fiu un sofer cat mai bun, cat mai disciplinat. Si sper, fie ca voi ramane loganist, fie ca voi deveni beemvist, sa imi pastrez principiile si disciplina in trafic.
Drum bun tuturor!
Zi-le, nene!
RăspundețiȘtergereSubscriu, ca loganist cu state (ne)vechi, la tot ce zici.
Toţi o comitem, dar nu sistematic şi nici intenţionat,
mai ales că ştim cât ne poate maşina.
De aici la generalizare însă e cale lungă.
Până la urmă, bizonismul din trafic e o chestiune
de egoism rutier.
Benzină şi drum neted!
muuuuuuu!
RăspundețiȘtergere