Celestron SkyMaster 15x70

In sfarsit, m-am hotarat sa scriu despre el. Despre SkyMaster 15x70. A intrat de relativ putin timp in posesia mea, inlocuindu-l pe celalalt, pe care l-am facut cadou tatalui meu.

Imi doream binoclul asta de multa vreme. Pusesem ochii pe el pe un alt site care vinde numai instrumente si accesorii pentru astronomie, dar era putin mai scump decat la eMAG. Plus taxele de transport.

Am oscilat mult intre 15x70 si 25x70. Am cautat review-uri, am citit pe forumuri. Am vrut sa vad ce zic altii, mai experimentati, despre scula asta, si, intr-un final, m-am decis: urma sa fie primul meu instrument astro dedicat. Pana voi reusi sa strang suma necesara pentru un telescop, SkyMaster-ul va fi companionul meu de nadejde in ale observatiilor astronomice.

E robust si greu. Aproape 1.4 kg. Il tii o perioada in mana, vezi ceva, dar in cateva secunde tremuratul (voluntar sau nu) mainilor cam face aproape imposibila utilizarea lui. Nu mai zic, daca vrei sa faci observatii care presupun o inclinare a capului mai mare de 60 de grade...vorba aia, te-a vazut Dumnezeu. Am incercat asta, am vrut sa ma uit la Andromeda, si in cca 1 minut aveam deja gatul teapan. Bine, Andromeda era fix deasupra mea, deci a contribuit si asta.

Aici intervin cu succes adaptorul pentru trepied si, evident, trepiedul. Adaptorul cu care vine acest binoclu este din plastic, ceea ce inseamna ca, la greutatea binoclului, e nitel cam flexibil. Ceea ce se traduce prin faptul ca, atunci cand umbli la binoclu, dureaza cateva secunde sa se opreasca tremuraturile si vibratiile provocate de adaptor. Am inteles ca cel metalic e incomparabil mai bun, asa ca intentionez sa cumpar unul, in viitorul apropiat.

Trepiedul e bine sa fie cat mai solid. Eu mi-am luat unul nou, care, cu coloana inaltata la maxim, imi aduce binoclul pana la nivelul ochilor, ceea ce este o chestie fenomenala. In orice caz, vara asta am de gand sa-mi construiesc o montura paralelogram pentru binoclu si sa-mi achizitionez un sezlong pentru observatiile mai putin comode.

Binoclul e imbracat in cauciuc, deci rezista, teoretic, si la vreme umeda. Din cate stiu eu, insa, in interior nu are azot, deci e predispus la aburire. Capacele care acopera lentilele si ocularele sunt si ele din cauciuc. Nu prea ma incanta insa capacul ocularelor. Da, capacul. E tipul acela care acopera ambele oculare odata. As fi preferat sa fie ca la 10x50, cate un capacel per ocular, dar daca asta a fost decizia producatorului...

Cupele ocularelor sunt pliabile, asa ca binoclul poate fi folosit cu succes si de cei care poarta ochelari. Prismele din interior sunt din Bak4, fata de BK7 la 10x50, si, din cate am inteles, e mult mai bine, refractia luminii facandu-se mult mai bine, Bak4 fiind o sticla de calitate superioara celeilalte.

Nu ma pricep foarte bine la optica, asa ca nu ma pot pronunta cu certitudine daca binoclul pe care il am este bine colimat. In orice caz, nu ma dor ochii chiar daca stau minute in sir sa privesc la Pleiade sau la nebuloasa Orion, satelitii lui Jupiter se vad clar separati, Pleiadele au mult mai multe stele in jurul lor decat se vedeau prin 10x50, iar despre luna ce sa mai zic...e superba.

LE 28 ian. 2015: Modelul 15x70 nu mai este disponibil in acest moment la eMAG, in schimb exista SkyMaster 25x70. Modelul 15x70 se mai poate achizitiona si de aici.

7 comentarii:

Anonim spunea...

"nu ma dor ochii chiar daca stau minute in sir sa privesc la Pleiade sau la nebuloasa Orion"

ce nume dubioase au vecinele tale

Euro spunea...

buna asta :D

Dan spunea...

Buna seara, ce puteti sa-mi spune-ti legat de acest binoclu, acum dupa aproape doi ani de folosiinta? Eu inca nu m-am hotarat in ceea ce priveste modelul in discutie si asta din teama sa nu fiu dezamagit. Sunt dispus sa cumpar unul un pic mai scump dar sa n-am probleme. S-a dovedit a fi un neajuns suparator faptul ca nu in interior nu are azot, sau ce puncte slabe ati gasi de cuviinta sa fie amintite?
Astept raspunsul dumneavoastra, multumesc.

Euro spunea...

@Dan: Sunt in continuare multumit de binoclu. Nu gasesc faptul ca nu are azot in interior un neajuns intr-atat de suparator incat sa nu recomand modelul pe care il detin. E un binoclu bunisor, de "buget", cu care iti poti face treaba bine. Un binoclu similar, tot de la Celestron, este modelul Cavalry 15x70. Am inteles ca ar avea azot. E cam de 2 ori mai scump decat Skymaster-ul, insa.
Ca sa fiu sincer, pana sa iau 15x70-ul am avut un 10x50, tot Celestron. Mi-a placut foarte mult, dar cum voiam ceva pentru astro, i l-am dat tatalui meu, care e cel putin la fel de incantat de el. Am citit multe review-uri despre 15x70, am gasit si pareri pro, si contra, dar pana la urma mi l-am luat. Si nu regret catusi de putin.
Ca sa-ti faci o idee: luna se vede superb, daca prinzi o locatie suficient de intunecoasa si cer senin...n-o sa-ti vina sa crezi cate stele sunt pe cer. Si se vede si Andromeda, ca un mic norisor pufos si nitel incetosat, dar se vede.
In concluzie, este un binoclu pe care il recomand, cu precizarea ca e bine sa ai un trepied cat mai rezistent si un adaptor metalic. Cel de plastic nu face fata la greutatea binoclului. E ok sa faci observatii si din mana, dar nu o sa-ti placa cum tremura imaginea. Trepied+adaptor=LOVE :-)
Sper ca ti-am fost de ajutor, cat de putin. Pana la urma, fiecare din noi filtreaza niste informatii si ia o decizie.

Dan spunea...

Buna seara, din nou! Multumesc pt raspunsul promt si de mare ajutor. Chiar oscilam intre 10x si 12x si 15x. Am capul cazemata de la review-uri, visez numai binocluri. Am vazut ca Celestron e f rezervat cand vine vorba de garantie. Nu are nici macar un model care sa sara de doi ani...Desi imi vine f greu, cred ca ma abtin, mai strang bani si s-ar putea ca intr-un an sa ma apropii de unul fiabil. Firmele de top dau garantie de la 10 ani in sus, preturile le stiti deja...Daca nu va deranjeaza, o sa va mai deranjez, probabil si cu alte ocazii. Multumesc.

Dan spunea...

Evricaaaa, am gasit ce vroiam si nu realizam, o luneta terestra, da, asta e, simteam ca trebuie sa fie ceva bun, mult mai bun. V-ati gandit la o luneta terestra? binoclul paleste la ce magnificatie de calitate poti atinge cu asa ceva. Ramane sa studiez problema, clar. Cu siguranta am sa revin cu noutati daca nu va deranjeaza. Numai bine!

Euro spunea...

Am analizat, la momentul respectiv, si varianta asta. Nu m-a atras. Precum spuneam, pana la urma e o chestiune de preferinte :-)

Sper sa reusesc, intr-un viitor nu foarte indepartat, sa-mi iau un refractor.